|
Projekt
Detta
projekt handlar om utveckling av säkra ruttvalsprotokoll och
simulering av olika typer av maskhålsattacker (wormhole attacks)
i mobila ad hoc nät i nätverkssimulatorn NS-2. Projektet
får utföras i grupper på max 2 personer. Projektet ger
maximalt 6 poäng. Dessa poäng räknas som bonuspoäng
för kursen, dvs de är inte inräknade i de 30% av kursens
totalpoäng som ges för praktiska övningar. Välj ett
av följande 4 projektförslag:
Förslag 1:
Simulering av en dold maskhålsattack (hidden wormhole attack)
Två noder i nätverket skall vara s.k. maskhålsnoder
(wormhole nodes) som vidarebefodrar routingpaket till varandra, se
kapitel 2 i följande artikel.
Eftersom maskhålsnoderna skall vara dolda bör
vidarebefordringen av paket ske på fysisk nivå (mac/phy.cc). En maskhålsnod
skall alltså inte modifiera ett routingpaket den tar emot utan
den skall tunnla paketet via de normala nätverksnoderna
oförändrat till den andra maskhålsnoden.
Förslag 2:
Simulering av en öppen maskhålsattack (exposed wormhole
attacks)
Samma som i projektförslag 1 förutom att mashålsnoderna
skall sätta sej själv på rutten, se se kapitel 2 i
följande artikel.
Maskhålsnoderna skall alltså modiefiera routingpaketet som
normalt på nätverksnivå (aodv/aodv.cc) innan paketet tunnlas
vidare via de normala nätverksnoderna till den andra
maskhålsnoden.
Förslag 3:
Simulering av Transmission Time based Mechanism (TTM) protokollet
Realisera TTM protokollet i nätverkssimulatorn enligt
specifikationen i följande artikel
(se kapitel III). TTM protokollet är en utvidgning av AODV
protokollet för att förhindra maskhålsattacker. I
praktiken innebär detta projekt m.a.o. små modifieringar av
AODV protokollet vars källkodsfiler finns i katalogen /adov i nätverkssimulatorn.
Förslag 4:
Simulering av Wormhole Attack Prevantion (WAP) protokollet
Realisera WAP protokollet i nätverkssimulatorn enligt
speicifaktionen i följande artikel
(se kapitel 3). WAP protokollet är en utvidgning av DSR
protokollet för att förhindra mashkålsattacker.
Lämna bort "Neghbor Node Monitoring" delen men studera
ändå kapitel 3.2.2 för att få reda på hur
WPT (Wormhole Prevention Timer) värdet skall beräknas som
behövs vid. I praktiken innebär detta projekt små
modifieringar av DSR protokollet vars källkodsfiler finns i
katalogen /dsr i
nätverkssimulatorn.
Ladda upp alla källkodsfiler
ni modifierat/skapat i detta projekt + en dokumentation över vad ni gjort
på BLS senast
fredag 29.10.2010.
|
|
|
|