Projekt

Detta projekt handlar om utveckling av säkra ruttvalsprotokoll och simulering av olika typer av maskhålsattacker (wormhole attacks) i mobila ad hoc nät i nätverkssimulatorn NS-2. Projektet får utföras i grupper på max 2 personer. Projektet ger maximalt 6 poäng. Dessa poäng räknas som bonuspoäng för kursen, dvs de är inte inräknade i de 30% av kursens totalpoäng som ges för praktiska övningar. Välj ett av följande 4 projektförslag:


Förslag 1: Simulering av en dold maskhålsattack (hidden wormhole attack)

Två noder i nätverket skall vara s.k. maskhålsnoder (wormhole nodes) som vidarebefodrar routingpaket till varandra, se kapitel 2 i följande artikel. Eftersom maskhålsnoderna skall vara dolda bör vidarebefordringen av paket ske på fysisk nivå (mac/phy.cc). En maskhålsnod skall alltså inte modifiera ett routingpaket den tar emot utan den skall tunnla paketet via de normala nätverksnoderna oförändrat till den andra maskhålsnoden.


Förslag 2: Simulering av en öppen maskhålsattack (exposed wormhole attacks)

Samma som i projektförslag 1 förutom att mashålsnoderna skall sätta sej själv på rutten, se se kapitel 2 i följande artikel. Maskhålsnoderna skall alltså modiefiera routingpaketet som normalt på nätverksnivå (aodv/aodv.cc) innan paketet tunnlas vidare via de normala nätverksnoderna till den andra maskhålsnoden. 


Förslag 3: Simulering av Transmission Time based Mechanism (TTM) protokollet

Realisera TTM protokollet i nätverkssimulatorn enligt specifikationen i följande artikel (se kapitel III). TTM protokollet är en utvidgning av AODV protokollet för att förhindra maskhålsattacker. I praktiken innebär detta projekt m.a.o. små modifieringar av AODV protokollet vars källkodsfiler finns i katalogen /adov i nätverkssimulatorn.


Förslag 4: Simulering av Wormhole Attack Prevantion (WAP) protokollet

Realisera WAP protokollet i nätverkssimulatorn enligt speicifaktionen i följande artikel (se kapitel 3). WAP protokollet är en utvidgning av DSR protokollet för att förhindra mashkålsattacker. Lämna bort "Neghbor Node Monitoring" delen men studera ändå kapitel 3.2.2 för att få reda på hur WPT (Wormhole Prevention Timer) värdet skall beräknas som behövs vid. I praktiken innebär detta projekt små modifieringar av DSR protokollet vars källkodsfiler finns i katalogen /dsr i nätverkssimulatorn.



Ladda upp alla källkodsfiler ni modifierat/skapat i detta projekt + en dokumentation över vad ni gjort på BLS senast fredag 29.10.2010.


Jonny Karlsson begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting 2010