|
Övning3
-
Ruttval i datanät
Del1
Rita upp en
karta över sammankopplade routrar och namnge dem
(t.ex. A, B, C...). Visa med linjer hur de är anslutna till
varandra samt ange fördröjningen/kostnaden för varje
anslutning. Välj en routrer ur kartan och
ge en steg-för-steg beskrivning på hur:
- ett link-state routing protokoll med Dijkstra's
algoritm
- ett distance vector routing prtokoll
fungerar för att hitta den kortaste rutten från den valda
routern till alla andra routrar i nätverket.
Vid beskrivning på link-state routing bör du ha en karta
på minst 8 routrar respektive 4 för distance-vector routing.
Del2
Bekanta dej med AODV (Ad hoc On-demand Distance Vector) som är ett
routingprotokoll för mobila ad hoc nätverk. Se t.ex.
följande dokument:
http://people.arcada.fi/~karlssoj/4g/caseStudy_aodv_wormhole_ieeecounter_10.6.pdf
(sid 2-14)
http://www.cs.uah.edu/~fzhu/570/paper4.pdf
Rita en karta
över minst 8 trådlöst sammankopplade mobila datorer.
Välj en källnod och en destinationsnod ur kartan och ge en
steg-för-steg beskrivning på hur AODV fungerar för att
hitta kortaste rutten mellan källnoden och destinationsnoden.
Ladda upp din
lösningen på BLS senast
tisdag 1.10.2010
|
|
|
|